pengalaman berjalan ke masjid jamek bersama sohabiah

 Assalamualaikum.....dan tanda kesyukuran, dapat jugak saya meneruskan lagi karya yang tak seberape ni di blog saya, pada hari jumaat semalam (30 SEPTEMBER 2011) saya dan sahabat2 saya telah keluar membeli barang di masjid jamek. Kami bertolak dari UM dalam pukul 5.30 p.m.

       Cerita kami bermula di dalam bas rapid kl..ya ALLAH...punyalah sesak dalam bas tu, kesian sahabat saya, berlanggar dengan lelaki di dalam, tak pernah ada pengalamn begini,,berhimpit-himpit kami dalam bas...jalan pula jem waktu tu..memang lama kami dalam bas...nasib baik ALLAH mempermudahkan perjalanan kami...setelah sampai di stesen u,,senang kami dapat menaiki lrt,,,bila sampai di masjid jamek, kami singgah makan di sebuah gerai, sesak jugak gerai tu,,,tak disangka, makanan di situ mahal..walaupun gerainya biasa ja...tapi harganya tak sampai RM10 keatas.

       Semasa kami makan azan maghrib berkumandang, setelah makan, pada pukul 8.10 pm kami pergi ke masjid untuk solat dan solat isyak sekali. Memang tak di sangka di tempat ni ramai india..ada rase takut pun ade,,,ada satu kedai tu..kami lalu,,,kami diusik oleh seorang lelaki india, saya pelik kenapa dengan india tu??..saya tak perasan pun masa tu, nasib baik sahabat saya perasan dan dia lihat india tu, mencuit kami yang lalu di situ,,nasib baiklah saya pakai suiter...jadi xterasa dan perasan ada orang menyentuh,,rasa pelik,,kalau tahu,,rasa nak marah dan tegur india tu,,,,suka hati ja.

       Rasa bersyukue kerana dapat jugak melihat masjid jamek dan berjalan-jalan di situ,,tapi dalam kesyukuran dan gembira tu..ade kesedihan...sedih dan sedih sekali apabila melihat remaja2 kita sekarang bercouple dan bergurau senda di khalayak ramai...ish,,,rase sedih dan geli pun ada...memang tiada perasan malu anak2 muda sekarang sama ada lelaki mahu pun perempuan....

       Kami yang lalu di situ hanya memandang dan menggelengkan kepala..tak tahu nak cakap ape waktu tu,,,hai..itulah dunia sekarang,,,,,bab agama dan ikhtilat jauh diketepikan dan kurang ilmu tentang itu....
kadang2 saya terfikir...apa gunanya islam itu jika kita sendiri tidak menjaganya,,,dan tentang wanita..mana martabat wanita yang di muliakn oleh islam...wanita itu sendiri yang menjatuhkan martabat mereka...ALLAH...dan lelaki,,kenapa sanggup menjatuhkan maruah seorang wanita,,,kenapa tidak menjaga maruah seseorang wanita itu?????sedih dan sayu bila memikirkan semua ini.,,,saya hanya boleh beristighfar dan berkata di dalam hati bila nampak perkara tersebut,,sahabat saya pun tak tahu nak kata apa..

      Tapi walau bagamanapun,,,alhamdulillah,,,perjalanan kami pergi dan pulang selamat...tiada masalah dan dugaan yang berat berlaku,,alhamdulillah,,,,:)





















created by aBIDAaLLah....
hamba yg lemah lagi hina..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

duit syiling yasin.....

tokoh islam al-kindi...

NAILAH AL-FARAFISYA...seorg wanita yg setia terhadap suaminya hingga akhir hayatnya...